TV2Nettavisen

Those were the days

Av Davy Wathne - 15.mai.2006 @ 21:24
                 Det kan ikke være rare tvilen om at alt var bedre før. Og aller best var VG. Flere og mer sensasjonelle nyheter. Bedre oppdaterte journalister. Mer velformulerte spaltister og kommentatorer. Viktigere debatter. Friskere språk. Færre feil. Bedre informerte kilder. Flere originalsaker. I det hele tatt: Det var bare rett og rimelig at opplaget skjøt i været og at "alle" leste VG - hver dag.
               Nå synes stadig flere at dagen er omtrent den samme UTEN VG. Og opplaget er i fritt fall - med de tragiske og traumatiske konsekvenser det har for rundt tjue prosent av avisens ansatte. Ingenting er tristere og mer ødeleggende for medie-menneskers selvbilde enn meldingen om at de er til overs. Ingenting er mer smertefullt enn følelsen av ikke å være viktig for produksjon og produkt. Særlig ille er sånt innen virksomheter der prestasjonene ikke er målbare og den enkeltes bidrag blir gjort til gjenstand for sjefers skjønn og synsing.
                Med det som bakteppe er det forunderlig at VG ikke bare reiser en debatt, men faktisk serverer ikke-dokumenterbare kraftpåstander om elendigheten i norsk topp-fotball.  På hvilket grunnlag? I dagene etter Truls Dæhlies krasse kommentar har VG-sporten brukt betydelige ressurser på å dokumentere det ikke-dokumenterbare, bevise det det ikke går an å bevise. Absurditeten blir total når avisens egne terningkast og de ikke spesielt vederheftige tallene fra spillerbørsen blir brukt som argument.
                  Forut for årets sesong er der nesten ikke forsvunnet spennende og sentrale profiler fra norsk Tippeliga. Med et par-tre meget viktige unntak. Utenfra er der til gjengjeld kommet interessante forsterkninger. Og opp fra Adecco-ligaen er der kommet klubber med spillere som mer enn kompenserer savnet av Runar Berg og Lasse Olsen. Takket være milliardavtalen med TV 2 er økonomien og betalingsevnen så god at den norske eliteserien faktisk er attraktiv for svenske, finske og islandske spillere - pluss ikke-meritterte talenter fra fattigere deler av verden og spillere som er blitt til overs i bedre ligaer enn den norske. Det reiser mange viktige og vanskelige spørsmål, men kan umulig tas til inntekt for påstandene om at alt var så meget bedre før. Når var for øvrig dette "før"?
                  I min virkelighet er aktive og ledere i norske klubber blitt mer og mer seriøse, mer og mer målbevisste, mer og mer hardtarbeidende og mer og mer kunnskapsrike og innsiktsfulle. Jeg sier ikke at alt som heter skavanker og amatøreri er borte, men fotballspillere ligner langt mer på profesjonelle utøvere innen andre idretter enn de gjorde for tretti, tjue og bare ti år siden. At denne dreiningen i retning vitenskapelighet og seriøsitet i satsing og tilnærming skulle resultere i "objektivt sett" dårligere fotball, henger ikke på greip. Men at det blir atskillig vanskeligere å briljere for den som er best,  virker både logisk og sannsynlig.
                 Under Nils Arne Eggen utviklet Rosenborg et uhyre avansert samhandlingssystem og en urverks-fotball andre her til lands sto måpende og så på. Og trønderne oppnådde resultater det bare er å bøye seg i støvet for. De var naturstridig gode og uendelig  -  UENDELIG - mye bedre enn de nest beste. Her hjemme gjorde Rosenborg faktisk eksakt som de lystet. Og de lekte - som jevnbyrdige - med Juventus, Real Madrid, Borussia Dortmund og AC Milan. Så hvis den unntaksgenerasjonen blir målestokken og sammenligningsgrunnlaget, vil alle andre her til lands alltid falle igjennom.
                Rosenborg er ikke av samme format som for ti år siden. Av mange årsaker. En av dem er at trønderne har opparbeidet seg et ry som gjør at de blir tatt på alvor utenlands. De er blitt lagt merke til. Nå gjør motstanderne hjemmeleksen før de møter dem. Og lagene her hjemme kjenner dem enda bedre og er enda flinkere til å nekte Rosenborg å være Rosenborg.
            Klassisk nedtur for forrige sesongs medaljevinnere er kanskje skuffende, men ingen sensasjon. Og i hvert fall ikke beviset på at norsk fotball er i forfall. Og kom ikke til Romerike eller til Bergen og påstå at lagene der er dårligere enn i fjor. Odd Grenland og Molde fikk viktige spillere hjem midtveis i fjorårssesongen. Det gjør at det også mot dem er vanskelig å briljere. Og da er vi ved sakens kjerne: Klubbene er nå så gode at de holder hverandre i sjakk og hindrer og hemmer den frie utfoldelse.
            Så får vi - i et litt lengre perspektiv - håpe ballbingene og kunstgresset gjør at småungene spiller så mye fotball i fritiden at de tilegner seg de basisferdighetene Kniksen og Tom Lund og Matta og Myggen hadde. Dessverre er jeg redd ingen av disse ville passert dagens stoppere med samme lekende selvfølgelighet som for førti, tretti, tjue og ti år siden.
        - You better keep swimming or you'll sink like a stone - 'cause the times they are a-changing....sang rock-poeten.
         Populærmusikken var definitivt bedre før.

Kommentarer:
Postet av: Hurricane Gilbert

Med andre ord: Alt VAR mye bedre fr.

For de av oss som holder med Rosenborg...

16.mai.2006 @ 09:50
Postet av: D.T.P.

Det br vel ikke komme som en overraskelse at TV2 skremmer ut sine ansatte for forsvare et produkt de har kjpt til en alt for hy pris i forhold til kvaliteten.

Fr flelsen av at TV2 prver vise fram keiserens nye klr...

16.mai.2006 @ 15:39
Postet av: Eivind

Her er en situasjon hvor en journalist hvis arbeidsgiver i praksis er "medeier" av et produkt - Tippeligafotballen - skal gi bidra med en "kommentar" om hvor fortreffelig dette produktet er.

Man kan diskutere i det uendelige om TL er bedre eller drigere eller like bra som fr, og DW har sikkert noen gode poenger - p samme mte som en bilselger kan ha (objektivt sett) gode argumenter for at en spesiell bil er bra. Men hvordan skal vi - som lesere - egentlig forholde oss til DWs kommentar? Er det markedsfring eller journalistikk? Nettavisen bringer dette som redaksjonelt stoff, men er det troverdig? (ikke frste gang Nettavisen har drevet markedsfring av egene produkter fordekt som journalistikk).

Dette er forvirrende, TV2 Nettavisen. Og det br det ikke vre. Skam dere....

16.mai.2006 @ 17:04
Postet av: Daniel

Davy har sine fulle rett til skrive dette uten at dere klager p integriteten hans. Esten O. Sther i Dagbladet skriver en del av det samme i dag han ogs. Det er smaklst og p grensen til usaklig av VG komme med sine malplaserete pstander. Hver vr kommer den samme deabatten. VG lider av Chamipons Leauge syndromet. Etter ha sett Barcelona brilljere er det klart at norsk fotball p humpebaner i April m bli en liten nedtur estetsik sett. Men det er dermed ikke sagt at norsk fotball er blitt drligere. De eneste som er blitt drligere er RBK, men det er vel ingen nyhet lenger?

17.mai.2006 @ 08:55
Postet av: Alice

Lenge leve trykkefriheten! Jeg synes det er helt greit ha meninger. Jeg er forsvidt ganske lei av VG og andre medier som hele tiden prater ihjel fotballen. Kvaliteten p fotballen her i Norge er en helt annen sak. Jeg er ikke s opptatt av fotball lenger, men jeg fr med meg litt uansett. Jeg synes det er mange bra fotballspillere her til lands. Jeg synes det er viktig ikke rakke ned p fotballspillerne, det er de som str for underholdningen p norske fotballbaner. Forvrig synes jeg at vi i Norge for all del br se p Barcelona som en inspirasjon for norske fotballspillere. De spiller meget bra fotball og er godt samspilte. Kvaliteten/nivet her til lands er under utskiftning pga generasjonsskifte; dessuten tar det tid fr man er s godt samspilte som f.eks. Barcelona. Men nr alt kommer til alt, er det viljen til samarbeide som skal til for kunne spille godt sammen i team.

18.mai.2006 @ 15:52
Postet av: Eivind

DW har selvflgelig all rett til komme med sine ytringer om nivet i TL, p samme mte som bilselgeren har samme rett til snakke om bilen han gjerne vil selge.

Poenget er at nr media blir en medeier i en sport slik TV2 er i tippeligaen, med de enorme summene som er inne i bildet, s utfordres skillet mellom det redaksjonelle stoffet og det som er markedsfring. Det er uheldig.

VG eller Dagbladet har ingen direkte kommersiell interesse av formidle et bestemt syn p TL. TV2 har helt klart en direkte kommersiell interesse i at TL er underholdende og nyhetsvennlig, slik at mange flger den.

20.mai.2006 @ 16:17

Skriv en ny kommentar:

Navn:
Husk meg ?

E-post:


URL:


Kommentar:


Trackback
Trackback-URL for dette innlegget:
http://app.nettblogg.no/trackback/ping/1286509
hits