TV2Nettavisen

When will they ever learn....

Av Davy Wathne - 19.sep.2007 @ 17:46
Seks Tippeliga-runder fr slutt og mens det enn er atten poeng kjempe om, drukner bergenske avislesere i meningsmlinger og regne-eksempler som viser at Brann tar seriegull i 2007. Som om folkemeningen betydde noe! Og som om fotball er matematikk eller statistikkog kanforhndsvarsles via lommekalkulatoren!

En kan selvflgelig diskutere i sju lange og minst like mange breie hvem som er de strste idiotene og hvem som oppfrer seg aller mest tpelig. Den avtroppende ordfrer som kom dragende meden million til gull-festfr avspark i hjemmemtet med Sandefjord TTE runder fr slutt? Bryggeribestyreren somhar bestemt seg for tappe gull-l p flaskeruten ha lrt det aller ringeste av fjorrssesongen? (Drakk han hele restbeholdningen selv?) Eller lokalpressen som har brukt to tredeler av sesongen p intervjue Brann-reservene og de misfornyde for s plutselig oppdage at det statistisk sett ogi flgearitmetiske formler kan g akkurat som i 1963?

Hver for seg og i fellesskap eralle disse fjollete aktrene med p dumme seg ut for resten av Fotball-Norge og bekrefte mytene ombergensernes nedarvede drskap. Eneste trsten oppi det hele er at markedssjefen for spillselskapet Nordicbet er enda dummere enn alle de bergenske tpenetilsammen. Han er selvflgelig trnder og har bestemt seg for allerede n utbetale gevinsten til alle dem som har satset sparepengene sine p seriegull til Brann. Salget av bjrneskinn gr penbart strykende p torget i Trondheim.

Med et minimum av fotballinnsikt er det enkelt konstatere at Lillestrm skulle hatt straffespark p stillingen 0-0 og godt kunne vunnet hjemmekampen mot Troms sist sndag. Samtidig var Andreas Tegstrmtre centimetre og en lang Hkon Opdal-t fra givertene 1-0 like fr lagene gikk til pause i Fredrikstad. Med rsm og helt marginale justeringer kunne Lillestrm med andre ord toppet tabellen med bedre mlforskjell enn Brann seks runder fr slutt. Nrromerikingene IKKE gjr det, har Brann selvsagt et aldeles fenomenalt utgangspunkt for hstspurten. Menrdtryene skal fortsatt mte Odd Grenland,Lyn og Viking hjemme og Lillestrm, Aalesund og Troms borte fr det hele er over.Gr marginaler som dem vi opplevde sist helgmotsatt vei, kan bildet lynraskt snus p hodet.Til alt hell vet Brann-spillerne og apparatet rundt dem akkurat det.

Et samfunn fr stort sett de politikerne det fortjener, og ikke vet jegom gullfest-millionenga seg noen utslagda bergenserne stappet stemmeseddelen i valgurnene dagen etter Sandefjord-kampen. Jeg er vant til selv betale for festlighetene jeg unner meg, og jeg er overbevist om at Bergen vil eksplodere i jubelscener en knapt har sett maken til nord for Napoli om Martin Andresen hever trofeet ved sesongslutt. Men jeg er minst like vant til at triumfer innkassert p forskudd ender i lange neser og pinlig bortkjring av ubrukt festmateriell.Det improviserte, spontane og vaskekte funkersom oftest bedre enn det kalkulerte og forhndsberegnede. Bare sprdem som var i Molde for tjue r siden.

S mens vi teller ned til den meget vanskelige hjemmekampen mot nedrykkstruede Odd Grenland, kommer tonene fra Peter Seegersuddelige "Where have all the flowers gone" snikende - med sistestrofen "when will they ever learn". Lengre oppe i teksten str det "long time passing" - et annet sannhetsord bergenske politikere, lbryggere og journalister godt kan merke seg.S inntil videre gleder jeg meg over de gull-heltene vi faktisk har her i by'n og hvert flyktig mte med Leif Amundsen, Odd Oppedal, Gunnar Tiller og Per Pettersen. De gutta tok ingenting for gitt. De spilte til flyten gikk og pokalen var deres.


Kommentarer:
Postet av: Jon

HELT ENIG!!!

19.sep.2007 @ 22:46
Postet av: Espen Andersen

Ogs helt enig!
Men vil tilfye noe urovekkende her jeg sitter og sjekker nettet fr leggetid(etter CL p byen!). Ser at Mjelde sparer ogs Karadas til UEFA kampen i morgen. Dette likner p i fjor. Brann ledet serien, men ble defensive i tankegangen, og "sparte" seg ut av Europa p en pinlig mte. Negative opplevelser og "safing" er ikke hva Brann trenger. De m vge og flyte p den blgen de er p. Det er ikke slikt at ved spare seg mot Brugge, kommer de sterkere tilbake mot Odd.
Jeg har vrt ganske sikker de siste dagene p at gullet kommer til havne i bergen i r.
Men den sm-feige innstillingen Brann nok en gang har til UEFA-cupen, fr meg til frykte et deja vu fra i fjor.
Nei, Brann. Dere m vge nyte alle kamper og muligheter dere har i lpet av en sesong. Det er ikke farlig! Hadde dere lagt midt p tabellen hadde dere stablet de elleve beste p beina og knust Brugge.
Jeg er redd dere (Mjelde) er redde...

20.sep.2007 @ 00:31
Postet av: Sandviken

Frst til Espen Andersen; Brann gr ikke ut av UEFA-cupen p en flau mte i r, da m de nesten tape 2 sifret sammenlagt. Club Brugge er noe helt annet enn tvidaberg. Club Brugge er i utgangspunktet et bedre lag enn Brann, ikke mye, men likevel bedre. De har internasjonal erfaring fra CL, som Brann ikke er i nrheten av. Brann kan fint g videre, men er ikke favoritter, med eller uten Azar.
Og til Davy;
At vi bergensere er litt smgal sjokkerer vel neppe noen, og at Brann snubler er for mange like forutsigbart som tidevannet. Men jeg velger se p det fra en annen side, n har Brann ledet serien i nesten hele r, kun tidvis forbigtt av LSK og Stabk, og mantraet fra Idrettsveien har vrt "En kamp av gangen" og ikke minst "Vi teller opp i november, s fr vi se". Hva om det vi fr se da er at det da ikke er noe juble for? Hva om vi har gtt ventet p slippe jubelen ls, og s har Brann snublet p mlstreken? Nei! er det noe vi bergensere m lre, s er det dyrke nuet, vi m juble nr vi kan, vi m feire nr vi er best, og s kan vi selvsagt dra'n helt ut i november hvis det skulle en gang vre grunn til det.
S kan jeg jo presisere at med "vi, bergensere" s mener jeg supporterne, p Brann Stadion kan de holde beina godt plantet p jorden, og det ser det ut som de mestrer helt fint i disse dager. For vi m huske p at Sportsklubben ikke har noe med hverken valgflesk, bryggerier eller bakerier gjre, de bare utnytter Branns sportslige resultater for markedsfre seg selv.
Hilsen en som tar seg ett glass eller to, dersom det blir seier p sndag!

20.sep.2007 @ 01:00
Postet av: Nils Mikkelsen , Oslo

Snn skal det lte, ikke bare innen fotball!!!
"Jeg er vant til selv betale for festlighetene jeg unner meg"
NilMik

20.sep.2007 @ 10:31
Postet av: Troroll

Joda Davy - poengene er hyst legitime og deles nok av mange hoderystende supportere og besserwissere i det ganske land. Vi har gtt p blemmer fr og tilsynelatende dummet oss ut som drer - gullrus er en diagnose som lett gir skylapper og pokalen glitrer i enden av tunnelen. Men er n det egentlig s farlig. Kan man egentlig forlange nkternhet og edruelig distanse til tabellsituasjonen nr de fleste av supporterne aldri har opplevd gull til Brann? La n folk f glede seg over rusen duften av gull gir uansett hvordan det ender. surmule over det er som knebkle en rekordstor entusiasme som klubben vil nyte godt av selv om man snubler p opplpet. Vi m da kunne forvente jo at spillere og sttteapparat er spass proffe, godt gasjerte og meriterte som de er, at de holder hodet kaldt i innspurten til tross for kende oppmerksomhet rundt resultatene. Dette fles forresten litt som nr man var liten og gledet seg til julaften - det var tiden frem mot pning av gaver som egentlig var best, selve gavene kunne ofte vre skuffende men hpet, entusiasmen og troen varte lenge og fltes bra

20.sep.2007 @ 11:01
Postet av: Bertine

Vi er jo Bergensere !!
Vi vil vel ikke vre uten den deilige flelsen av at enda en gang kan vi ta gull(som i 1963). S fr det bare glippe,dumt, men jeg har hatt en fantastisk tid med hjerteklapp hver helg.
Mandager hvor en avis har vrt et ork og mandager hvor jeg har ikke fr nok av aviser. Det er slik vre ekte Brannsupporter. La oss leve litt p forskudd, "livet er langt, men lykken er kort". Gulllet blir nok solgt uansett og jeg betaler gjerne for en jubelfest selv, hvis det utrolige skulle skje at Brann tar Gull. Den deilige flelsen av forventninger og glede kan ingen ta fra oss. Livet er herlig for Bergenserne og srlig de som elsker Brann. Det er heldigvis nye kamper nest vr med nye muligheter som i 1963 eller 2007.

20.sep.2007 @ 11:55
Postet av: Mr. Knowitall

Jeg tror de frreste bergensere gr rundt og tror at gullet er sikret. Dette er stort sett en mediagreie.
Forvrig er jeg ikke s sikker p at Wathne nsker Branngull i det hele tatt. Om jeg ikke husker helt feil s har han lovet svmme naken over Vgen om Brann vinner seriegull i hans levetid. Det kan bli litt av et syn.

20.sep.2007 @ 14:33
Postet av: Nadreas

Det mye omtalte gullet blir tidligst avgjort to omganger fr det hele er slutt 4. November. Det kunne vre hyggelig slippe "mtte" vinne mot Troms p Alvheim, det kan bli en vrien affre. Alle i Brannleiren tror og hper p gull, men det er vel ingen som er idioter nok til ha inkassert det enn. Det er vel bare en ting konkludere med: HEIA BRANN!

20.sep.2007 @ 14:52
Postet av: Kniksen

Mr. Knowitall: Du kan vre trygg p at Davy inderlig nsker sge Brann-gull. Nr BA skriver om 81% sjanse for gull og kliner det over hele forsiden, er det frst og fremst for ke salget.
Det var noe Rosenborg-aktig ove rmten Brann slo Fredrikstad p sist helg. Litt presset av et entusiastidk hjemmelag i flytsonen fr pause. Ndelse etter hvilen, der de fikk hjemmelagt til se ut som lilleputter. rets deiligste seier - og et varsel om at Brann tler presset? Jeg tror faktisk det.

20.sep.2007 @ 15:59
Postet av: sondre

Jada. Om 2 runder kan det vre 3 plass. Men vi fr jo bare hpe p det beste. Om ikke vi gleder oss p forhnd, er det jo ikke sikkert vi fr gledet oss i det hele tatt.
Og dette med nordicbet er nok gjort for f presseomtale, de har jo ikke lov til kjpe reklameplass.

20.sep.2007 @ 16:36
Postet av: Joda

Skal gullpilsen vere klar til feiring av eit eventuelt Brann-gull, s m den brygges i god tid.

20.sep.2007 @ 18:47
Postet av: Ole Anders

Kan vel ikke akkurat si du har funnet opp kruttet ved skrive dette innlegget.
Selvflgelig er det langt fra sikkert at Brann tar gullet! Det er pent enda! Men vi kan selvflgelig bruke statestikker til beregne oss frem til hva utfallet kan bli!
En statestikk: Et lag som vinner 10 kamper p rad, har strre muligheter til vinne den 11 kampen, enn et lag som har tapt 10 kamper p rad! Statestikker og tall er jo fotball! Det er ogs forskjell p et lag som vinner 3-0 og et lag som vinner 4-0. Det er jo akkurat disse tallene som skiller seriegullet fra hveten!
Dessuten er det jo en del av sjarmen til bergensere vre optimistiske! Jeg har fulgt Brann i over 20 r og hver kamp jeg har vrt p roper suporterene: "Vi vinner serien i r"! De gr som oftest p en smell! At Brann n er s nrme gullet, fr jo selvflgelig optimistiske suportere til brenne enda mer for akkurat dette gullet!
Leif Amundsen, Odd Oppedal, Gunnar Tiller og Per Pettersen er helter som hrer fortiden til! Jeg vil si at Brann har hatt betraktelig strre helter p banen etter den tiden!
Det skal heller ikke spilles om 18 poeng til! Der vrir du fakta! Brann ligger 6 poeng forran nrmeste gull-rival og med den formen Brann er i, trenger dem bare ta kanskje 6 av de 18 poengene for vinne! Det er Brann som er formlaget n!
Brann mter Odd hjemme p sndag! Helt rlig Davy, kan du se for deg at Brann taper den kampen i den formen de er i n? Og visst vi ser p statestikkene, har ikke Brann tapt en eneste hjemmekamp i r! Hvorfor skal det skje n? JA, statesikkene hjelper oss til forutse utfallet for en kamp!
Slutt vr pesimist og sl deg sammen med oss andre bergensere og bli med feire gullet n. Vi vet du har det i deg!
Ole!

21.sep.2007 @ 14:36
Postet av: Dunkin

Sondre sa: "Jada. Om 2 runder kan det vre 3 plass." kan faktisk ikke komme lengre ned enn andreplass etter to runder pga Stabk mter Lillestrm.

23.sep.2007 @ 15:49
Postet av: Benjamin Madeira

Davy, kan du spansk?? Just curious!! Jeg spr fordi det er utrolige mange sportskommentatorer som ikke kan uttale latinamerikanske eller spanske navn p spillere. When will they ever learn...? Husker ikke hvordan du utt. navn p spanske spillere nr du sitter foran kameraet... men du kan jo latin, s det ville ikke vrt noe problem for deg, eller?

24.sep.2007 @ 02:00
URL: http://es-espanol.com

Skriv en ny kommentar:

Navn:
Husk meg ?

E-post:


URL:


Kommentar:


Trackback
Trackback-URL for dette innlegget:
http://app.nettblogg.no/trackback/ping/5530595
hits